Älskade fina underbara Ersas...

Ersas, huset som jag praktiskttaget väx upp i. Huset som min mormor och morfar bott i hela mitt liv. Där uppe har jag haft måna roliga, trevlig, underbara, tråkiga, ledsna ja allt som går att ha, stunder.

Jag älskar det huset, det huset är hemma, det är det enda hus som jag aldrig flyttat ifrån. I mitt liv har jag flyttat runt 10 gånger.. jag har aldrig haft ett ställe som varit mitt hem i lång tid.
Ersas är mitt hem.
Ersas är tryggget. 
Ersas är värme
Ersas är glädje.

Alla midsommrar vi haft där, alla julaftonar, alla påskar när vi gått runt och letat påskägg med trådar.
Allt, exakt allt lever kvar, minnen som aldrig kommer raderas ur minnet, underbara fina minnen.

Morfar gick bort när jag var 5 år, morfar var min allra bästa vän. Vi gjorde allt tillsammans, tillochmed sov tillsammans. Jag på hans mage. Jag var hans lilla nyckelpiga. När han gick bort målade jag nyckelpigor och la på hans grav. Jag skulle alltid vara med han.

Mormor bodde kvar i Ersas, vi åkte upp och hälsade på så ofta vi kunde. Traditionerna levde kvar, även om tomten inte var detsamma. Tomten var inte morfar längre. Men vi kämpade på med huset.

För några månader sen gick min mormor bort. Min älskade mormor fanns inte längre bland oss. Det är än idag svårt att förstå.. Känns som om hon är där uppe och donar i sitt fina hus. Men så är det inte.
Men jag vet att hon är lycklig, efter alla dessa år får hon äntligen vara med morfar igen och det glädjer mig.

Det är nu vi kommer till det svåra beslutet, Ersas måste säljas.. Ingen av mamma eller hennes två systrar kan ta hand om ett sånt stort hus eftersom dom inte bor där.
Det gör så ont i hjärtat, allt detta.. Det fina huset kommer inte vara vårt längre. Alla minnen kommer bara finnas i huvudet nu..

Men en sak är helt klar. När jag blivit äldre ska jag köpa tillbaka Ersas. Det ska bli vårt igen, och då ska ingen få ta det ifrån oss.


Midsommar


morfar och jag


Fina Ersas


Minnen


Midsommar


Midsommar


Midsommar


Midsommar


Midsommar


Samling i vardagsrummet för att kolla fotbolls vm





En vacker dag, då blir du vårt igen, det ska jag kämpa för!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0